Vyšetrenie detí je uskutočňované v triede za prítomnosti pedagóga. Vyšetrenie je vykonávané formou aspekcie a palpácie. Dieťa je vyzuté a vyzlečené do pol pása. V prípade, že dieťa odmietne vyšetrenie z akýchkoľvek dôvodov, jeho rozhodnutie je plne rešpektované.
Pri vyhodnocovaní sledovaných parametrov sa využívajú štandardizované metódy:
· Metóda podľa Klaina, Thomasa, modifiková Mayerom sa využivá na vyhodnotenie celkového držania tela;
· Olovnicou /prípadne pravítkom/sa hodnotí zakrivenia chrbtice vo frontálnej alebo sagitálnej rovina;
· Adamsov test sa používa ako doplnkový test na vyhodnotenie deformít chrbtice vo frontálnej rovine.
· Metóda NapoleónaWalonského použitá pri hodnotení klenby nohy;
· Odchýlky držaní telesných segmentov od fyziológie.
Podľa Wolanského metodiky hodnotíme postavenie segmentov tela, a to: I. postavenie hlavy a trupu, II. tvar hrudníka, III. tvar brucha a sklon panvy, IV. zakrivenie chrbtice, V. výšku ramien a postavenie lopatiek. Postavenie segmentov sa vyjadruje číselnou hodnotou 0, 1 až 2. Pričom 0 označuje fyziologické postavenie segmentu, hodnota 1 označuje miernu odchýlku v držaní telesného segmentu a hodnota 2 označuje závažnú patológiu. Body pridelené uvedeným segmentom sa spočítajú a získava sa celkové skóre. Na základe celkového skóre sa vyšetrovaní zaraďujú do 4 posturálnych kategórií. Čím je celkové skóre nižšie, tým má dieťa lepšie držanie tela a naopak. Kategórie sú vytvorené nasledovne:
A: Správne držanie tela (0 – 4 bodov)
B: Mierna porucha v držaní telá (5 – 8)
C: Zlé držanie tela (9 – 12 bodov)
D: Výrazne porušené držanie tela (13 a viac bodov)
Tvar klenby sme hodnotili podľa Wolanského metodiky. Wolanského metodika hodnotí postavenie telesných segmentov číselnými hodnotami 0, 1 a 2. Pričom 0 označuje fyziologické postavenie segmentu, hodnota 1 označuje miernu odchýlku v držaní telesného segmentu a hodnota 2 označuje závažnú patológiu. Klenba sa podľa Wolanského metodiky hodnotí nasledovne:
· 0 – dobre sformovaná klenba, 1/3 chodidla sa dotýka podlahy,
· 1 – mierne padnutá klenba, 2/3 chodidla sa dotýka podlahy,
· 2 – výrazne padnutá klenba takmer celé chodidlo sa dotýka podlahy.
Podľa výsledku vyšetrenia sú rodičom odporúčané následovné kroky. V prípade A správneho držania tela – u svojho dieťaťa naďalej podporujte správne držanie tela, správne sedenie a dostatok pohybu. V prípade B miernej poruchy v držaní telá – odporúčame pravidelné cvičenie s dôrazom na postihnuté časti tela, dostatok pohybu, nácvik a podporu správneho držania tela. Dbať na správnu obuv. V prípade C zlého držania tela – dieťa s chybným držaním tela a začínajúcou poruchou zakrivení chrbtice. Odporúčame denné cvičenie s individuálnym prístupom /v škole aj doma pod vedením rodičov/ prípadne vhodnú rehabilitáciu, nácvik a podporu správneho držania tela. Dbať na správnu obuv. V prípade D výrazne porušeného držania tela – dieťa s chybným držaním tela a poruchou zakrivenia chrbtice (je nutné špecializované odborné vyšetrenie so stanovením ďalšieho postupu). Dbať na správnu obuv!